Venyige SándorNap, árnyék, boszorkány
2022. február 17.
150 perc 1 szünettel
Szereposztás
- Bethlen Gábor PéterErdély fejedelmeKálid Artúr
 - Károlyi H. Zsuzsannaa fejedelm feleségeNagyváradi Erzsébet
 - Báthory Anna-MáriaFekete Linda
 - Homonnay-Nagy GyörgyKrajnik-Balogh Gábor
 - M. Boronkai GyörgykincstartóSzemán Béla
 - ÁbelJanik László
 - Péchy Z. SimonkancellárStubnya Béla
 - Ágotaa fejedelemasszony társalkodónőjeTuróczi Éva
 - Pázmány Péter-PálFellinger Domonkos
 - Forgách Zsigmond OttóStubnya Béla
 - Sz. Simoni GyörgySzemán Béla
 - Keresztessy Lip. Pállippai várkapitányFellinger Domonkos
 - PankaKeresztessy feleségeHaik Viktória
 - BoraKeresztessy lányaTakács-Kiss Zsuzsanna
 - JánosStubnya Béla
 - JónásSzemán Béla
 
- rendezőJanik László
 
A Móricz Zsigmond Erdély trilógiájának második és harmadik részéből írt színmű fordulatos, humorral gazdagon átszőtt, több szinten működő hatalmi és szerelmi játszma. A politika és a szerelmi háromszög egymásba fonódása, az intrikák, megcsalások, és megcsalatások, féltékenység és behódolás, mind-mind keresztül-kasul hálózzák be ezt a modern feldolgozást, mely sokszor hangosan és ironikusan kérdez rá nemzeti önazonosság-tudatunkra, miközben egy szerelmi háromszög keretezi a történet folyását. Harcol itt egymással múlt és jelen, a kanti etika és a machiavellista államrezon, magán- és közérdek, magán- és közélet, férfi és férfi, férfi és nő, nő és nő, katolikus és református, király- és törökpárti, barokk és reneszánsz, perzselő hiedelmek és hideg racionalitás, Európa és Ázsia, plebejus és arisztokrata. A történetmesélés fordulatai során pedig egyvalami egészen biztosan világossá válik: egy országvezető is tévelygő magánemberként éli meg mindennapjait, aki a rárótt feladat súlya alatt görnyedve talán nem is sejti, hogy távlatos gondolkodású, történelmi léptékű államférfiként ítéli majd meg az utókor, miközben ő maga ágytól ágyig tartó nyomorult menekülése közben a hatalom megragadása/megtartása kérdései között őrlődik tanácstalanul és többnyire reménytelenül.
„Mi történik ha egyetlen előadásban találkozik Tarantino, a Monty Python, Brecht és Sophokles? Még nem tudjuk, de nagyon is pozitív előérzeteink vannak.” (Janik László, rendező)
A darabot 1998-ban az év három legjobb magyar kortárs drámája közé választották.
A Gózon Gyula Kamaraszínház és a Veres 1 Színház közös produkciója.

